Jaki olej do 1.6 HDI? Poradnik

JakiOlej.pl
Przez JakiOlej.pl

Silniki 1.6 HDI, należące do rodziny jednostek wysokoprężnych opracowanych przez koncern PSA (Peugeot i Citroën), zdobyły uznanie na całym świecie. Cenione są za oszczędność paliwa, niezawodność oraz elastyczność w użytkowaniu. Ich popularność sprawiła, że stały się jednym z najczęściej spotykanych silników diesla w Europie. Aby jednak cieszyć się ich wydajnością i trwałością, trzeba stosować odpowiedni olej silnikowy.

W tym poradniku omówimy szczegółowo wszystkie wersje silników 1.6 HDI, pojazdy, w których były montowane, oraz doradzimy, jaki olej wybrać.

Historia i rozwój silników 1.6 HDI

Silniki 1.6 HDI (oznaczenie DV6) zostały wprowadzone w 2004 roku jako następców starszych jednostek 2.0 HDI. Były projektowane z myślą o spełnieniu coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin oraz zapewnieniu wysokiej wydajności przy niskim zużyciu paliwa. Jednostki te były wynikiem współpracy PSA z Fordem i od początku charakteryzowały się zastosowaniem nowoczesnych technologii, takich jak:

  • Turbosprężarka: W niektórych wersjach o stałej, w innych o zmiennej geometrii.
  • Common Rail: Układ wtryskowy o wysokim ciśnieniu (nawet do 1650 barów w późniejszych wersjach).
  • Filtr cząstek stałych (DPF/FAP): Obecny w większości wersji, co wymaga stosowania odpowiedniego oleju niskopopiołowego.

Wersje silników 1.6 HDI i ich oznaczenia

DV6ATED4 (75 KM)

  • Moc: 75 KM (55 kW)
  • Wyposażony w prostsze rozwiązania techniczne, brak turbosprężarki o zmiennej geometrii.
  • Stosowany głównie w miejskich i kompaktowych pojazdach, takich jak Peugeot 206 czy Citroën C3.

DV6ATED4 (90 KM)

  • Moc: 90 KM (66 kW)
  • Z turbosprężarką o stałej geometrii, brak intercoolera.
  • Stosowany w pojazdach takich jak Peugeot Partner czy Citroën Berlingo.

DV6TED4 (110 KM)

  • Moc: 110 KM (81 kW)
  • Wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, co zapewnia lepszą dynamikę.
  • Popularny w modelach segmentu C i D, takich jak Peugeot 308, Citroën C4, a także w Fordach (Focus, C-Max).

DV6C (115 KM)

  • Moc: 115 KM (84 kW)
  • Unowocześniona wersja z bardziej zaawansowanym systemem redukcji emisji spalin.
  • Zastosowanie: późniejsze modele, jak Peugeot 3008 czy Citroën DS4.

DV6FD/DV6FE (120 KM)

  • Moc: 120 KM (88 kW)
  • Najnowsza generacja, zgodna z normami Euro 6.
  • Stosowany w pojazdach takich jak Peugeot 508, Ford Mondeo czy Mazda 3.

Pojazdy z silnikami 1.6 HDI

Silniki 1.6 HDI były montowane w szerokiej gamie pojazdów wielu producentów. Oto szczegółowa lista:

Marka Peugeot

  • Kompaktowe: 206, 207, 208, 308
  • Średnie i większe: 407, 508
  • Crossovery i SUV-y: 3008, 5008
  • Dostawcze: Partner, Expert

Marka Citroën

  • Kompaktowe: C3, C4
  • Średnie: C5
  • Dostawcze: Berlingo, Jumpy

Marka Ford

  • Kompaktowe i średnie: Focus, C-Max, S-Max
  • Minivany: Galaxy
  • Małe auta: Fiesta

Volvo

  • Kompaktowe modele: S40, V50

Mini

  • Mini Cooper D z silnikami DV6 w wersjach 90 i 110 KM.

Mazda

  • Modele kompaktowe: Mazda 2, Mazda 3

Suzuki i Toyota

  • Suzuki SX4
  • Toyota Auris i Avensis

Jaki olej do 1.6 HDI wybrać?

Wybór oleju do silnika 1.6 HDI ma kluczowe znaczenie dla jego trwałości, szczególnie w wersjach z turbosprężarką i filtrem cząstek stałych. W przypadku tego typu jednostek należy zwrócić uwagę na kilka parametrów:

1. Specyfikacja ACEA

  • Silniki te wymagają oleju zgodnego z normą ACEA C2 lub ACEA C3, które charakteryzują się niską zawartością popiołów siarczanowych (Low SAPS).

2. Lepkość oleju

  • Najczęściej zalecane są oleje o lepkości 5W-30 lub 5W-40.
  • Wersje z filtrem cząstek stałych wymagają oleju 5W-30 typu „low SAPS”, który chroni układ DPF.

3. Normy producenta

  • W przypadku aut Peugeot i Citroën należy stosować oleje spełniające normę PSA B71 2290.
  • Ford zaleca oleje z normą Ford WSS-M2C913-D.

Polecane oleje do 1.6 HDI

  1. Total Quartz Ineo ECS 5W-30
    • Dedykowany do silników z FAP/DPF.
    • Zgodny z normą PSA B71 2290.
  2. Motul Specific 5W-30
    • Olej stworzony z myślą o jednostkach HDI z filtrem cząstek stałych.
  3. Castrol EDGE 5W-30 C3
    • Wysokiej jakości olej o właściwościach ochronnych dla turbosprężarek.
  4. Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30
    • Olej niskopopiołowy, idealny do wersji Euro 6.

Ile oleju do 1.6 HDI?

Pojemność układu olejowego zależy od konkretnej wersji silnika 1.6 HDI oraz zastosowanego osprzętu. W przybliżeniu:

  • Bez filtra cząstek stałych: ok. 3,75 litra.
  • Z filtrem cząstek stałych: ok. 4,25 litra.

Podczas wymiany oleju warto wymienić także filtr oleju, co może wpłynąć na nieznaczny wzrost ilości potrzebnego oleju.

Dlaczego jakość oleju ma znaczenie?

Silniki 1.6 HDI są znane z wysokiej wrażliwości na zanieczyszczenia w układzie olejowym. Problemy takie jak zatkanie przewodów olejowych czy uszkodzenie turbosprężarki są bezpośrednio związane z niedostateczną jakością oleju lub nieregularnymi wymianami.

Rekomenduje się wymianę oleju co 10-15 tysięcy kilometrów, nawet jeśli producent zaleca dłuższe interwały. Dotyczy to szczególnie użytkowników poruszających się głównie w ruchu miejskim.

Podsumowanie

Silnik 1.6 HDI to jednostka o dużym potencjale, pod warunkiem stosowania odpowiedniego oleju silnikowego i regularnej obsługi. Odpowiedź na pytanie „jaki olej do 1.6 HDI” sprowadza się do wyboru oleju spełniającego normy producenta (np. PSA B71 2290), o lepkości 5W-30 lub 5W-40.

Dzięki regularnej wymianie i odpowiedniemu dbaniu o układ smarowania, silnik 1.6 HDI może oferować niezawodność, z której jest znany, przez wiele lat.

TAGI:
Udostępnij:
Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *