Silniki 1.6 HDI, należące do rodziny jednostek wysokoprężnych opracowanych przez koncern PSA (Peugeot i Citroën), zdobyły uznanie na całym świecie. Cenione są za oszczędność paliwa, niezawodność oraz elastyczność w użytkowaniu. Ich popularność sprawiła, że stały się jednym z najczęściej spotykanych silników diesla w Europie. Aby jednak cieszyć się ich wydajnością i trwałością, trzeba stosować odpowiedni olej silnikowy.
W tym poradniku omówimy szczegółowo wszystkie wersje silników 1.6 HDI, pojazdy, w których były montowane, oraz doradzimy, jaki olej wybrać.
Historia i rozwój silników 1.6 HDI
Silniki 1.6 HDI (oznaczenie DV6) zostały wprowadzone w 2004 roku jako następców starszych jednostek 2.0 HDI. Były projektowane z myślą o spełnieniu coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin oraz zapewnieniu wysokiej wydajności przy niskim zużyciu paliwa. Jednostki te były wynikiem współpracy PSA z Fordem i od początku charakteryzowały się zastosowaniem nowoczesnych technologii, takich jak:
- Turbosprężarka: W niektórych wersjach o stałej, w innych o zmiennej geometrii.
- Common Rail: Układ wtryskowy o wysokim ciśnieniu (nawet do 1650 barów w późniejszych wersjach).
- Filtr cząstek stałych (DPF/FAP): Obecny w większości wersji, co wymaga stosowania odpowiedniego oleju niskopopiołowego.
Wersje silników 1.6 HDI i ich oznaczenia
DV6ATED4 (75 KM)
- Moc: 75 KM (55 kW)
- Wyposażony w prostsze rozwiązania techniczne, brak turbosprężarki o zmiennej geometrii.
- Stosowany głównie w miejskich i kompaktowych pojazdach, takich jak Peugeot 206 czy Citroën C3.
DV6ATED4 (90 KM)
- Moc: 90 KM (66 kW)
- Z turbosprężarką o stałej geometrii, brak intercoolera.
- Stosowany w pojazdach takich jak Peugeot Partner czy Citroën Berlingo.
DV6TED4 (110 KM)
- Moc: 110 KM (81 kW)
- Wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, co zapewnia lepszą dynamikę.
- Popularny w modelach segmentu C i D, takich jak Peugeot 308, Citroën C4, a także w Fordach (Focus, C-Max).
DV6C (115 KM)
- Moc: 115 KM (84 kW)
- Unowocześniona wersja z bardziej zaawansowanym systemem redukcji emisji spalin.
- Zastosowanie: późniejsze modele, jak Peugeot 3008 czy Citroën DS4.
DV6FD/DV6FE (120 KM)
- Moc: 120 KM (88 kW)
- Najnowsza generacja, zgodna z normami Euro 6.
- Stosowany w pojazdach takich jak Peugeot 508, Ford Mondeo czy Mazda 3.
Pojazdy z silnikami 1.6 HDI
Silniki 1.6 HDI były montowane w szerokiej gamie pojazdów wielu producentów. Oto szczegółowa lista:
Marka Peugeot
- Kompaktowe: 206, 207, 208, 308
- Średnie i większe: 407, 508
- Crossovery i SUV-y: 3008, 5008
- Dostawcze: Partner, Expert
Marka Citroën
- Kompaktowe: C3, C4
- Średnie: C5
- Dostawcze: Berlingo, Jumpy
Marka Ford
- Kompaktowe i średnie: Focus, C-Max, S-Max
- Minivany: Galaxy
- Małe auta: Fiesta
Volvo
- Kompaktowe modele: S40, V50
Mini
- Mini Cooper D z silnikami DV6 w wersjach 90 i 110 KM.
Mazda
- Modele kompaktowe: Mazda 2, Mazda 3
Suzuki i Toyota
- Suzuki SX4
- Toyota Auris i Avensis
Jaki olej do 1.6 HDI wybrać?
Wybór oleju do silnika 1.6 HDI ma kluczowe znaczenie dla jego trwałości, szczególnie w wersjach z turbosprężarką i filtrem cząstek stałych. W przypadku tego typu jednostek należy zwrócić uwagę na kilka parametrów:
1. Specyfikacja ACEA
- Silniki te wymagają oleju zgodnego z normą ACEA C2 lub ACEA C3, które charakteryzują się niską zawartością popiołów siarczanowych (Low SAPS).
2. Lepkość oleju
- Najczęściej zalecane są oleje o lepkości 5W-30 lub 5W-40.
- Wersje z filtrem cząstek stałych wymagają oleju 5W-30 typu „low SAPS”, który chroni układ DPF.
3. Normy producenta
- W przypadku aut Peugeot i Citroën należy stosować oleje spełniające normę PSA B71 2290.
- Ford zaleca oleje z normą Ford WSS-M2C913-D.
Polecane oleje do 1.6 HDI
- Total Quartz Ineo ECS 5W-30
- Dedykowany do silników z FAP/DPF.
- Zgodny z normą PSA B71 2290.
- Motul Specific 5W-30
- Olej stworzony z myślą o jednostkach HDI z filtrem cząstek stałych.
- Castrol EDGE 5W-30 C3
- Wysokiej jakości olej o właściwościach ochronnych dla turbosprężarek.
- Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30
- Olej niskopopiołowy, idealny do wersji Euro 6.
Ile oleju do 1.6 HDI?
Pojemność układu olejowego zależy od konkretnej wersji silnika 1.6 HDI oraz zastosowanego osprzętu. W przybliżeniu:
- Bez filtra cząstek stałych: ok. 3,75 litra.
- Z filtrem cząstek stałych: ok. 4,25 litra.
Podczas wymiany oleju warto wymienić także filtr oleju, co może wpłynąć na nieznaczny wzrost ilości potrzebnego oleju.
Dlaczego jakość oleju ma znaczenie?
Silniki 1.6 HDI są znane z wysokiej wrażliwości na zanieczyszczenia w układzie olejowym. Problemy takie jak zatkanie przewodów olejowych czy uszkodzenie turbosprężarki są bezpośrednio związane z niedostateczną jakością oleju lub nieregularnymi wymianami.
Rekomenduje się wymianę oleju co 10-15 tysięcy kilometrów, nawet jeśli producent zaleca dłuższe interwały. Dotyczy to szczególnie użytkowników poruszających się głównie w ruchu miejskim.
Podsumowanie
Silnik 1.6 HDI to jednostka o dużym potencjale, pod warunkiem stosowania odpowiedniego oleju silnikowego i regularnej obsługi. Odpowiedź na pytanie „jaki olej do 1.6 HDI” sprowadza się do wyboru oleju spełniającego normy producenta (np. PSA B71 2290), o lepkości 5W-30 lub 5W-40.
Dzięki regularnej wymianie i odpowiedniemu dbaniu o układ smarowania, silnik 1.6 HDI może oferować niezawodność, z której jest znany, przez wiele lat.