Jaki olej do 2.0 DCi? Poradnik

JakiOlej.pl
Przez JakiOlej.pl

Silniki 2.0 DCi, oznaczone kodem M9R, są jednymi z najważniejszych jednostek wysokoprężnych opracowanych przez Renault i wykorzystywanych w wielu popularnych modelach samochodów. Te nowoczesne silniki charakteryzują się dobrą kulturą pracy, dynamicznymi osiągami oraz niezłą efektywnością paliwową. Jednak, aby działały długo i bezawaryjnie, konieczne jest stosowanie odpowiedniego oleju do silnika diesla.

Silnik 2.0 DCi – najważniejsze informacje

Silnik 2.0 DCi został wprowadzony na rynek w latach 2000. jako jedna z najbardziej zaawansowanych jednostek wysokoprężnych Renault. Opracowany w ramach aliansu Renault-Nissan, ten czterocylindrowy silnik o pojemności 1995 cm³ był stosowany w szerokiej gamie pojazdów różnych marek. Dzięki technologii Common Rail, turbosprężarce oraz filtrom cząstek stałych (DPF), spełniał rygorystyczne normy emisji spalin Euro 4, Euro 5, a późniejsze wersje także Euro 6.

Silniki te oferowały różne poziomy mocy, od 130 do 180 KM, dzięki czemu mogły być stosowane zarówno w kompaktowych samochodach osobowych, jak i dużych SUV-ach oraz lekkich autach dostawczych.

Wersje silników 2.0 DCi i ich oznaczenia

Silnik 2.0 DCi występował w wielu wersjach różniących się detalami technicznymi, takimi jak zastosowanie filtra cząstek stałych, rodzaj turbosprężarki czy moc maksymalna. Oto najważniejsze warianty:

Kluczowe wersje silnika 2.0 DCi:

  1. M9R 700/702/703/705
    • Moc: 130-150 KM.
    • Zastosowanie: Renault Laguna III, Renault Koleos, Nissan X-Trail, Renault Megane III.
    • Charakterystyka: podstawowe wersje silnika z pojedynczą turbosprężarką, najczęściej spotykane w samochodach klasy średniej.
  2. M9R 740/742/743/744
    • Moc: 175-180 KM.
    • Zastosowanie: Renault Megane III GT, Renault Laguna III GT, Renault Koleos, Renault Espace IV.
    • Charakterystyka: bardziej wydajne jednostki, często stosowane w modelach o sportowym charakterze lub większych pojazdach.
  3. M9R 750/754/755
    • Moc: 150-175 KM.
    • Zastosowanie: Nissan Qashqai, Renault Master, Opel Movano.
    • Charakterystyka: wersje dostosowane do SUV-ów i lekkich pojazdów użytkowych.
  4. M9R 782/783/786/788
    • Moc: 130-160 KM.
    • Zastosowanie: Renault Scenic III, Renault Grand Scenic III, Renault Trafic III, Renault Megane III.
    • Charakterystyka: zoptymalizowane do samochodów rodzinnych i użytkowych.
  5. M9R 788/796 (dla Mitsubishi i PSA)
    • Moc: 160-175 KM.
    • Zastosowanie: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007, Citroën C-Crosser.
    • Charakterystyka: zaawansowane technologicznie jednostki stosowane w SUV-ach.

Pojazdy z silnikami 2.0 DCi

Silniki 2.0 DCi znalazły zastosowanie w szerokiej gamie modeli samochodów. Dzięki swojej elastyczności mogły być montowane zarówno w kompaktach, jak Renault Megane, jak i w dużych SUV-ach oraz pojazdach użytkowych.

Renault

  • Renault Megane III – kompaktowy model dostępny w wersji hatchback, sedan i kombi.
  • Renault Laguna III – reprezentacyjny samochód klasy średniej.
  • Renault Espace IV – przestronny minivan dla dużych rodzin.
  • Renault Koleos – SUV o wszechstronnych możliwościach.
  • Renault Scenic III/Grand Scenic – wygodne auta rodzinne.
  • Renault Master – popularny samochód dostawczy.

Nissan

  • Nissan Qashqai – bestseller w segmencie kompaktowych SUV-ów.
  • Nissan X-Trail – SUV o bardziej terenowym charakterze.

Mitsubishi, Peugeot, Citroën

  • Mitsubishi Outlander – wszechstronny SUV z napędem 4×4.
  • Peugeot 4007 i Citroën C-Crosser – modele bliźniacze z Outlanderem.

Opel

  • Opel Movano – van oparty na Renault Master.

Jaki olej do 2.0 DCi?

Jednostki 2.0 DCi wymagają olejów wysokiej jakości, które zapewnią odpowiednie smarowanie, ochronę turbosprężarki i skuteczne oczyszczanie filtra DPF. Producent Renault określa specyficzne normy, które olej powinien spełniać, takie jak RN0720 dla modeli z DPF.

Zalecane oleje do silnika 2.0 DCi:

  1. Norma Renault RN0720
    Oleje spełniające tę normę to najlepszy wybór do silników z DPF:
    • Elf Evolution Full-Tech FE 5W-30 – oficjalny olej Renault, zapewniający maksymalną ochronę.
    • Castrol Edge 5W-30 C4 – produkt premium o wysokiej wydajności.
    • Total Quartz Ineo ECS 5W-30 – idealny dla samochodów z systemem oczyszczania spalin.
  2. Norma ACEA C4
    Rekomendowana dla silników z filtrem DPF:
    • Motul Specific RN0720 5W-30 – świetny wybór do modeli z DPF.
    • Shell Helix Ultra Professional AM-L 5W-30 – zapewnia doskonałe właściwości smarne.
  3. Oleje 5W-40
    Alternatywa do silników bez DPF:
    • Liqui Moly Top Tec 4100 5W-40 – skuteczny w warunkach intensywnego użytkowania.
    • Elf Evolution 900 SXR 5W-40 – ekonomiczne rozwiązanie dla starszych jednostek.

Ile oleju do 2.0 DCi?

Pojemność układu smarowania w silnikach 2.0 DCi różni się w zależności od modelu i wersji silnika. Przykładowe wartości:

  • Renault Megane III – 5,4 litra.
  • Renault Laguna III – 5,4-6 litrów.
  • Renault Koleos – 6 litrów.
  • Renault Master/Opel Movano – około 7 litrów.
  • Nissan Qashqai/X-Trail – 5,4-6 litrów.
  • Mitsubishi Outlander – około 5,8 litra.

Przy każdej wymianie oleju zaleca się także wymianę filtra oleju, aby zapewnić maksymalną ochronę silnika.

Co ile wymieniać olej w 2.0 DCi?

Renault zaleca wymianę oleju co 20 000 km lub raz do roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. W przypadku bardziej wymagających warunków eksploatacji, takich jak jazda w mieście z częstym zatrzymywaniem i ruszaniem, jazda na krótkich dystansach lub w trudnych warunkach pogodowych, zaleca się skrócenie tego interwału do 15 000 km. Regularna wymiana oleju jest szczególnie ważna w silnikach wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF), ponieważ świeży olej zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się sadzy i popiołów w filtrze, co przedłuża jego żywotność. Warto również wymieniać filtr oleju przy każdej wymianie oleju, aby zapewnić maksymalną ochronę silnika.

Dlaczego odpowiedni olej jest ważny?

Silniki 2.0 DCi, wyposażone w turbosprężarki oraz systemy oczyszczania spalin, wymagają stosowania olejów wysokiej jakości. Niewłaściwy olej może prowadzić do szeregu problemów:

  • Zatykanie filtra DPF.
  • Uszkodzenie turbosprężarki.
  • Powstawanie osadów w układzie smarowania.
  • Zwiększone zużycie paliwa i spadek osiągów.

Regularna wymiana oleju, co 10-15 tys. km lub co roku, to klucz do długiej i bezproblemowej eksploatacji silnika.

Podsumowanie

Silniki 2.0 DCi to nowoczesne i wydajne jednostki, które znalazły zastosowanie w wielu modelach samochodów Renault, Nissana, a także innych marek. Stosowanie odpowiedniego oleju, takiego jak Elf Evolution Full-Tech FE, Castrol Edge 5W-30 C4 czy Total Quartz Ineo ECS 5W-30, zapewnia ochronę przed zużyciem i pozwala utrzymać silnik w doskonałej kondycji. Zadbaj o regularną wymianę oleju i kontroluj jego poziom, aby cieszyć się bezproblemową pracą silnika przez wiele lat.

TAGI:
Udostępnij:
Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *