Silniki wysokoprężne 2.0 HDI od lat są jednym z filarów oferty grupy PSA (obecnie Stellantis) i znalazły zastosowanie w szerokiej gamie pojazdów. Znane ze swojej niezawodności, ekonomiczności oraz wydajności, te jednostki napędowe są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych na rynku. Jednak aby w pełni wykorzystać potencjał silnika 2.0 HDI, kluczowe jest dobranie odpowiedniego oleju silnikowego. W tym poradniku odpowiadamy na pytanie: jaki olej do 2.0 HDI.
Charakterystyka silników 2.0 HDI
Silniki 2.0 HDI (oznaczenie fabryczne DW10) to turbodoładowane jednostki wysokoprężne wyposażone w system wtrysku common rail. Wprowadzono je na rynek pod koniec lat 90., początkowo jako alternatywę dla mniej zaawansowanych technologicznie diesli. Szybko zyskały uznanie dzięki wyjątkowej kulturze pracy, stosunkowo niskim kosztom eksploatacji oraz zgodności z rygorystycznymi normami emisji spalin.
Na przestrzeni lat silnik 2.0 HDI był wielokrotnie modernizowany, co pozwoliło na dostosowanie go do zmieniających się wymagań rynku oraz regulacji prawnych. Dzięki temu znalazł zastosowanie w szerokim zakresie modeli – od kompaktowych samochodów osobowych po większe SUV-y i pojazdy dostawcze.
Wersje silników 2.0 HDI i ich oznaczenia
Silnik 2.0 HDI występuje w kilku odmianach, które różnią się mocą, technologią oraz specyfikacją techniczną. Oto ich szczegółowe oznaczenia oraz lista pojazdów, w których były montowane:
Wersje 8-zaworowe
- DW10TD (HDI 90)
- Moc: 90 KM
- Charakterystyka: turbo bez zmiennej geometrii, brak filtra cząstek stałych (FAP).
- Przykładowe modele:
- Peugeot: 206, 306, 406.
- Citroën: Xsara, Xantia.
- Zastosowanie: głównie w starszych modelach samochodów, przeznaczony dla kierowców ceniących prostotę i niezawodność.
- DW10ATED (HDI 110)
- Moc: 110 KM
- Charakterystyka: turbo ze zmienną geometrią, brak FAP.
- Przykładowe modele:
- Peugeot: 307, 406.
- Citroën: C5, Xsara Picasso.
- Wyższa moc i lepsze osiągi w porównaniu do wersji 90 KM.
- DW10BTED4 (HDI 136)
- Moc: 136 KM
- Charakterystyka: system wtrysku drugiej generacji, filtr cząstek stałych (FAP).
- Przykładowe modele:
- Peugeot: 407, 607.
- Citroën: C5 II, C8.
- Ford: Focus II (TDCi).
- Bardziej zaawansowana technologicznie wersja, dostosowana do wymagań norm Euro 4.
- DW10CTED4 (HDI 140/150)
- Moc: 140-150 KM
- Charakterystyka: ulepszone osiągi, dostosowanie do norm Euro 5, FAP w standardzie.
- Przykładowe modele:
- Peugeot: 508, Partner II.
- Citroën: C4, C5 III.
Wersje 16-zaworowe
- DW10F (HDI 180)
- Moc: 180 KM
- Charakterystyka: zastosowanie nowoczesnych technologii, w tym AdBlue i zaawansowanego FAP.
- Przykładowe modele:
- Peugeot: 3008, 5008.
- Citroën: C4 Picasso II.
- DW10C (BlueHDi 150/180)
- Moc: 150–180 KM
- Charakterystyka: systemy oczyszczania spalin BlueHDi, zaawansowane rozwiązania ograniczające emisję.
- Przykładowe modele:
- Peugeot: 308 II, 508 II.
- Citroën: C5 Aircross, DS5.
Pojazdy wyposażone w silniki 2.0 HDI
Jednostki 2.0 HDI znalazły zastosowanie w wielu modelach samochodów, zarówno osobowych, jak i dostawczych. Przykłady to:
- Peugeot: 206, 307, 406, 407, 508, 3008, 5008, Partner, Expert.
- Citroën: Xsara, Xantia, C4, C5, C8, Berlingo, Jumpy.
- Ford: Focus, Mondeo, Galaxy (współpraca PSA-Ford).
- Mazda: Mazda 3, Mazda 6 (diesle wspólnej produkcji PSA i Mazdy).
- Toyota: ProAce (na bazie modeli PSA).
Jaki olej do 2.0 HDI?
Olej silnikowy pełni kluczową rolę w smarowaniu i ochronie jednostki napędowej. W przypadku silników 2.0 HDI bardzo istotne jest stosowanie olejów spełniających określone normy, zwłaszcza w wersjach wyposażonych w filtr cząstek stałych (FAP). Oleje te muszą być zgodne z normą ACEA C2 lub C3, która gwarantuje niską zawartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki (SAPS).
Najlepsze oleje dla 2.0 HDI
- Total Quartz INEO ECS 5W-30
- Spełnia normy PSA B71 2290, idealny dla silników HDI z FAP.
- Niskie zużycie paliwa i skuteczna ochrona przed osadami.
- Motul Specific 5W-30
- Zoptymalizowany pod kątem silników HDI.
- Chroni silnik w ekstremalnych warunkach.
- Shell Helix Ultra ECT C2/C3 5W-30
- Wysoka odporność na utlenianie i utrzymanie czystości silnika.
- Castrol Edge 5W-30 C3
- Doskonały wybór dla silników obciążonych eksploatacyjnie.
- Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30
- Odpowiedni do wszystkich wersji HDI, w tym tych z BlueHDi.
Dlaczego odpowiedni olej jest ważny?
Silniki HDI, szczególnie w wersjach z FAP, są wrażliwe na niewłaściwe smarowanie. Niewłaściwy olej może prowadzić do szybszego zużycia turbiny, problemów z wtryskami oraz zapchania filtra cząstek stałych. Długotrwałe stosowanie niewłaściwego oleju może także zwiększyć emisję spalin i wpłynąć na spalanie paliwa.
Ile oleju do 2.0 HDI?
Silniki 2.0 HDI wymagają od 4,5 do 5 litrów oleju w zależności od wersji i modelu pojazdu. Zawsze warto sprawdzić dokładne dane w instrukcji obsługi lub skonsultować się z mechanikiem. Przy każdej wymianie oleju zaleca się także wymianę filtra oleju, co zapobiega mieszaniu się starego i nowego oleju oraz zapewnia optymalną ochronę silnika.
Co ile wymieniać olej w 2.0 HDI?
Producenci zalecają wymianę oleju co 20 000 km lub raz w roku. Jednak w przypadku intensywnej eksploatacji, jazdy miejskiej lub częstego holowania warto skrócić ten okres do 10 000–15 000 km. Regularna wymiana oleju to inwestycja w długowieczność silnika, a zaniedbanie tej czynności może prowadzić do kosztownych napraw.
Podsumowanie
Silnik 2.0 HDI to jedna z najbardziej udanych jednostek wysokoprężnych, ceniona za trwałość i oszczędność paliwa. Aby zapewnić jego niezawodność i maksymalną wydajność, niezwykle ważne jest stosowanie odpowiedniego oleju. Produkty takie jak Total Quartz INEO ECS 5W-30 czy Shell Helix Ultra ECT C2/C3 to gwarancja ochrony przed zużyciem i zgodności z wymaganiami technologicznymi silnika. Regularna kontrola i wymiana oleju pozwolą cieszyć się niezawodnością i wydajnością tej jednostki przez długie lata.