Jaki olej do 4.2 TDI? Poradnik

JakiOlej.pl
Przez JakiOlej.pl

Silniki 4.2 TDI, stosowane przez koncern Audi, cieszą się renomą potężnych, wydajnych jednostek napędowych. Ten 8-cylindrowy diesel charakteryzuje się dużą pojemnością, solidną konstrukcją oraz stosunkowo niskim zużyciem paliwa w stosunku do swojej mocy i momentu obrotowego. Aby zapewnić mu długowieczność i optymalną wydajność, ważne jest stosowanie odpowiedniego oleju.

Wersje silnika 4.2 TDI i ich oznaczenia

Silnik 4.2 TDI, produkowany przez Audi, pojawił się w różnych wersjach i oznaczeniach, w zależności od generacji oraz modeli samochodów, w których był stosowany. Jednostka ta charakteryzowała się dużym momentem obrotowym i efektywnością, co sprawia, że cieszyła się popularnością w większych modelach Audi. Oto przegląd różnych wersji silnika 4.2 TDI, ich oznaczenia oraz samochody, w których były instalowane:

Wersje i oznaczenia silnika 4.2 TDI:

  1. Silnik 4.2 TDI (oznaczenie BTR) – jeden z wcześniejszych wariantów tego silnika, charakteryzujący się dużą mocą oraz stosunkowo wysokim momentem obrotowym. Występował głównie w luksusowych modelach Audi A8.
  2. Silnik 4.2 TDI (oznaczenie ASE) – silnik ten cechował się zmodernizowanymi układami chłodzenia oraz systemem kontroli spalin, aby spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy emisji. Był stosowany w Audi Q7, zapewniając mu odpowiednie osiągi, potrzebne do napędzania tego dużego SUV-a.
  3. Silnik 4.2 TDI (oznaczenie BVN) – ulepszona wersja, stosowana głównie w Audi A8, wyróżniała się wysoką kulturą pracy oraz cichszą pracą jednostki. Dzięki odpowiednim zmianom w konstrukcji, silnik ten uzyskiwał lepsze wyniki w zakresie zużycia paliwa.
  4. Silnik 4.2 TDI (oznaczenie CCF) – nowsza generacja 4.2 TDI, wprowadzona do Audi Q7, z bardziej zaawansowanym systemem wtrysku paliwa, co skutkowało zwiększeniem mocy oraz poprawą wydajności jednostki. Silnik ten często polecany jest jako jeden z najbardziej niezawodnych wariantów w serii 4.2 TDI.

Modele Audi z silnikiem 4.2 TDI

Silnik 4.2 TDI był stosowany przede wszystkim w większych modelach Audi, które wymagały dużej mocy i momentu obrotowego. Występował w takich modelach jak:

  • Audi A8 D3 oraz D4 – ten luksusowy sedan był jednym z pierwszych modeli, które otrzymały silnik 4.2 TDI, zapewniający nie tylko imponujące osiągi, ale także przyjemność z jazdy. Dzięki temu jednostka ta stała się symbolem luksusu oraz niezawodności.
  • Audi Q7 (I generacja) – jako pierwszy SUV Audi, Q7 z silnikiem 4.2 TDI wyróżniał się doskonałą dynamiką oraz możliwością przewożenia większych ładunków bez strat na wydajności. Wersje z oznaczeniami ASE oraz CCF były jednymi z najczęściej wybieranych przez klientów.

Silniki 4.2 TDI cieszyły się popularnością głównie w pojazdach luksusowych, dzięki czemu Audi mogło zaoferować mocne jednostki, które idealnie nadawały się do długich podróży, jak i miejskiej jazdy.

Jaki olej do 4.2 TDI?

Dobrze dobrany olej jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na żywotność i wydajność silnika 4.2 TDI. Odpowiednia jakość oleju pozwala zredukować tarcie, zapobiega przegrzewaniu jednostki, a także pomaga zachować czystość w komorze spalania, co jest kluczowe dla silników wysokoprężnych o dużej pojemności. Rekomendowane parametry oleju dla silnika 4.2 TDI to zazwyczaj klasa lepkości 5W-30 lub 5W-40, w zależności od konkretnego modelu oraz stylu jazdy.

Polecane oleje do silnika 4.2 TDI

  1. Motul Specific 504 00 / 507 00 5W-30 – spełnia standardy VW i Audi, zapewniając jednocześnie długą ochronę dla silnika oraz poprawiając wydajność paliwową. Jest to szczególnie polecany olej do silników Audi z filtrem DPF.
  2. Castrol Edge 5W-30 LL – dzięki zaawansowanej technologii Titanium FST, olej ten jest doskonałym wyborem dla silnika 4.2 TDI. Zmniejsza tarcie oraz pozwala zachować wysoką wydajność jednostki przy dużym obciążeniu.
  3. Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 – jeden z najczęściej polecanych olejów do Audi, szczególnie dobrze sprawdza się w silnikach z filtrami DPF. Zapewnia ochronę przed zużyciem oraz wydłuża okresy między wymianami oleju.
  4. Mobil 1 ESP 5W-30 – zaprojektowany specjalnie dla silników wysokoprężnych, zapewnia ochronę przed nagarem oraz osadem, co jest szczególnie ważne dla jednostek 4.2 TDI, które pracują pod dużym obciążeniem. Dodatkowo, pomaga zmniejszyć emisję spalin.
  5. Shell Helix Ultra 5W-40 – olej o wyższej lepkości, który sprawdzi się w jednostkach intensywnie eksploatowanych. Dzięki unikalnej technologii Shell PurePlus pomaga zachować silnik w czystości i redukuje zużycie paliwa.

Dlaczego odpowiedni olej jest tak ważny w 4.2 TDI?

Silnik 4.2 TDI, jako duża jednostka diesla, wymaga oleju, który nie tylko zapewni odpowiednie smarowanie, ale także ochroni przed nadmiernym zużyciem oraz nagarem, które mogą wystąpić przy dłuższej eksploatacji. Regularna wymiana oleju oraz stosowanie odpowiednich specyfikacji olejowych pozwala zwiększyć żywotność jednostki, a także minimalizuje ryzyko poważniejszych awarii. W przypadku silników tego typu, dbałość o jakość oleju jest niezwykle istotna, ponieważ ze względu na dużą pojemność skokową i wyższe obciążenia, zanieczyszczenia mogą prowadzić do szybszego zużycia podzespołów.

Ile oleju do 4.2 TDI?

Ilość oleju potrzebna do wymiany w silniku 4.2 TDI zależy od konkretnej wersji oraz modelu pojazdu. Przeciętnie, do pełnej wymiany oleju w silniku 4.2 TDI należy przygotować od 8 do 10 litrów oleju. Zawsze warto sprawdzić instrukcję obsługi lub skonsultować się z serwisem, aby dokładnie poznać wymaganą ilość, ponieważ w przypadku niektórych wersji silników pojemność miski olejowej może się różnić. Pamiętajmy również o konieczności wymiany filtra oleju przy każdej wymianie – wpływa to na czystość oraz wydajność oleju, co jest szczególnie ważne dla silnika tej klasy.

Jak często wymieniać olej w silniku 4.2 TDI?

W przypadku silnika 4.2 TDI zaleca się wymianę oleju co 15 000 do 20 000 kilometrów, jednak przy intensywnej eksploatacji warto rozważyć skrócenie tego okresu do 10 000 kilometrów. Regularna wymiana oleju wpływa na utrzymanie wysokiej wydajności jednostki oraz zapobiega osadzaniu się zanieczyszczeń w jej wnętrzu.

Podsumowanie

Silnik 4.2 TDI to solidna i niezawodna jednostka napędowa, która wymaga regularnej konserwacji, aby zachować swoje wyjątkowe właściwości. Wybór odpowiedniego oleju, takiego jak Castrol Edge, Liqui Moly czy Mobil 1 ESP, jest kluczowy dla zachowania jego trwałości i efektywności. Zadbajmy o odpowiednią ilość oraz jakość oleju, a także regularne serwisowanie, aby nasz silnik 4.2 TDI służył jak najdłużej bezawaryjnie.

TAGI:
Udostępnij:
Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *