Silnik 1.9 TDI to jednostka, która zyskała uznanie za swoją trwałość, oszczędność oraz charakterystyczną moc. Występował w wielu modelach samochodów z grupy Volkswagen, co sprawia, że na drogach wciąż można spotkać liczne pojazdy wyposażone w ten niezawodny motor. Jednak, aby silnik 1.9 TDI działał bezawaryjnie, należy regularnie dbać o jego odpowiednie smarowanie. W artykule przedstawiamy szczegółowe informacje na temat tego, jaki olej jest najlepszy do różnych wersji silników 1.9 TDI oraz jak wybrać optymalny produkt dla danego pojazdu.
Silnik 1.9 TDI – charakterystyka i wersje
Silnik 1.9 TDI to turbodoładowana jednostka wysokoprężna o pojemności 1896 cm³, produkowana od początku lat 90. aż do około 2010 roku. Wyróżnia się ona wyjątkową trwałością i doskonałym stosunkiem mocy do zużycia paliwa. Występuje w kilku wersjach mocy i różni się rozwiązaniami technicznymi, takimi jak system wtrysku paliwa.
Poniżej znajduje się lista najpopularniejszych wersji silników 1.9 TDI:
- 1.9 TDI 90 KM (oznaczenia kodowe: AHU, AGR, ALH) – jednostki te były stosowane głównie w latach 90. i wczesnych 2000. Znane z solidności i relatywnie prostej konstrukcji. Występowały m.in. w takich modelach jak Volkswagen Golf III, IV, Passat B4, B5, Skoda Octavia I, Audi A4 i SEAT Toledo.
- 1.9 TDI 100 KM (oznaczenia: ATD, AXR) – nieco mocniejsza wersja, wyposażona w pompowtryskiwacze, była montowana głównie w Volkswagenie Golfie IV oraz Passacie B5, a także w Skodzie Octavia I i Audi A3.
- 1.9 TDI 105 KM (oznaczenie BKC, BXE, BLS) – stosowany w latach 2000-2010. To jedna z popularniejszych wersji w Europie, którą znajdziemy w Volkswagenie Golfie V, Passacie B6, Skodzie Octavii II oraz SEAT-ie Leonie.
- 1.9 TDI 110 KM (oznaczenia: AFN, ASV) – wersja ta, również wyposażona w turbosprężarkę z zaworem wastegate, była montowana w Volkswagenie Golfie IV, Passacie B5, Audi A3 i Audi A4 oraz Skodzie Octavia I.
- 1.9 TDI 115 KM (oznaczenie AJM) – silnik z pompowtryskiwaczami, stosowany głównie w Volkswagenie Passacie B5, Audi A4 oraz SEAT Alhambra.
- 1.9 TDI 130 KM (oznaczenia: AWX, AVF) – bardziej dynamiczna wersja, z mocą dostosowaną do większych modeli, takich jak Volkswagen Passat B5, Audi A4, SEAT Alhambra i Skoda Superb I.
- 1.9 TDI 150 KM (oznaczenie ARL) – najmocniejsza fabryczna wersja 1.9 TDI. Występowała w modelach przeznaczonych dla osób oczekujących większej dynamiki, takich jak Volkswagen Golf IV GTI, SEAT Leon oraz Skoda Octavia RS.
Jaki olej do silnika 1.9 TDI?
Wybór odpowiedniego oleju do silnika 1.9 TDI zależy od kilku czynników, takich jak rok produkcji, wersja silnika oraz warunki eksploatacji. Olej do silników diesla różni się od oleju stosowanego w jednostkach benzynowych, głównie ze względu na właściwości czyszczące i odporność na wyższe temperatury. Poniżej przedstawiamy zalecenia dotyczące olejów dla najpopularniejszych wersji 1.9 TDI.
Normy olejowe dla silników 1.9 TDI
Zalecane normy olejowe dla silników 1.9 TDI to:
- VW 505.00 – norma stosowana w starszych jednostkach z pompowtryskiwaczami oraz bez nich.
- VW 505.01 – szczególnie ważna dla silników z pompowtryskiwaczami, zapewniająca dodatkową ochronę przed zużyciem komponentów.
- VW 507.00 – najnowsza norma, spełniająca wymagania dotyczące filtrów cząstek stałych (DPF) oraz ekologicznych norm emisji spalin.
Oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne
Silniki 1.9 TDI najlepiej smarować olejem syntetycznym, który zapewnia najlepszą ochronę oraz stabilność w wysokich temperaturach. Poniżej zalecenia dotyczące różnych wersji silników 1.9 TDI:
- 1.9 TDI 90 KM i 110 KM – dla starszych wersji bez pompowtryskiwaczy (np. AHU, ALH, AFN) najlepiej sprawdzą się oleje syntetyczne 5W-40, spełniające normę VW 505.00. W przypadku dużego przebiegu można rozważyć olej o większej lepkości, np. 10W-40.
- 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami (100 KM, 105 KM, 115 KM, 130 KM, 150 KM) – dla tych silników zaleca się stosowanie olejów o normie VW 505.01, które zapewniają ochronę pompowtryskiwaczy. Najlepszym wyborem będzie olej syntetyczny o lepkości 5W-30 lub 5W-40.
- Nowoczesne wersje z filtrem DPF – w przypadku nowszych silników 1.9 TDI z filtrem DPF, najlepiej sięgnąć po oleje spełniające normę VW 507.00. Tutaj idealnie sprawdzą się oleje typu 5W-30, które są bardziej odporne na utlenianie i utratę lepkości.
Rekomendowane oleje dla silników 1.9 TDI
Poniżej znajduje się lista popularnych olejów rekomendowanych do różnych wersji silnika 1.9 TDI:
- Castrol Edge 5W-30 – olej syntetyczny o wysokiej jakości, spełniający normę VW 505.01 i VW 507.00. Zalecany do nowoczesnych jednostek 1.9 TDI z DPF oraz tych wyposażonych w pompowtryskiwacze.
- Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 – spełnia normę VW 507.00, idealny do silników 1.9 TDI z DPF. Zapewnia doskonałą ochronę w różnych warunkach eksploatacji oraz wydłużone interwały wymiany.
- Shell Helix Ultra 5W-40 – syntetyczny olej, spełniający normę VW 505.00, odpowiedni do starszych jednostek 1.9 TDI bez pompowtryskiwaczy. Dzięki wysokiej stabilności termicznej, jest doskonałym wyborem do starszych modeli o większym przebiegu.
- Motul Specific 505.01 5W-40 – olej dedykowany dla silników TDI z pompowtryskiwaczami. Spełnia normę VW 505.01, zapewniając doskonałą ochronę komponentów, które są narażone na wysokie obciążenia.
- Valvoline SynPower 5W-30 – spełnia normę VW 507.00, odpowiedni do nowoczesnych jednostek 1.9 TDI z filtrem DPF. Wyróżnia się wysoką ochroną przed zużyciem oraz zdolnością do pracy w ekstremalnych warunkach.
Jak często wymieniać olej w silniku 1.9 TDI?
W silnikach 1.9 TDI interwały wymiany oleju mogą się różnić w zależności od intensywności użytkowania oraz zaleceń producenta. Standardowo przyjmuje się następujące wytyczne:
- Co 10-15 tys. km lub raz w roku – w przypadku silników użytkowanych intensywnie (duże przebiegi, jazda miejska, częste starty na zimno).
- Co 20-30 tys. km lub co dwa lata – dla nowoczesnych jednostek TDI, które posiadają tzw. long-life oil, czyli olej wydłużający interwał wymiany.
Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli olej spełnia normę long-life, to częstsza wymiana (np. co 15 tys. km) może wydłużyć żywotność silnika, szczególnie w starszych jednostkach 1.9 TDI, które są już eksploatowane przez dłuższy czas.
Ile oleju do 1.9 TDI?
Ilość oleju potrzebna do silnika 1.9 TDI zależy od konkretnej wersji silnika, ale w większości przypadków mieści się w zakresie od 4 do 4,5 litra. Na przykład, starsze jednostki bez pompowtryskiwaczy (90 KM, 110 KM) wymagają około 4 litrów oleju, natomiast wersje z pompowtryskiwaczami (np. 100 KM, 130 KM) mogą potrzebować nieco więcej, często około 4,3–4,5 litra.
Warto pamiętać, że przed każdym zalaniem nowego oleju dobrze jest sprawdzić poziom za pomocą miarki i w razie potrzeby dolać niewielką ilość, aby osiągnąć odpowiedni poziom. Przed zakupem oleju zaleca się także sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu, gdzie producent podaje dokładną pojemność układu smarowania dla danej wersji silnika 1.9 TDI.
Podsumowanie
Wybór oleju do silnika 1.9 TDI jest istotny dla jego trwałości i wydajności. Każda wersja silnika, niezależnie od mocy, wymaga odpowiedniego smarowania, aby uniknąć nadmiernego zużycia i zapewnić sobie długie, bezproblemowe użytkowanie. Dostosowanie oleju do specyfiki silnika, norm producenta i warunków jazdy pozwoli nie tylko zadbać o ochronę mechanicznych komponentów, ale także wpłynie na ekonomikę jazdy.