Silnik BMW M57 to jedna z najbardziej cenionych jednostek wysokoprężnych stworzonych przez bawarskiego producenta. Słynie z wysokiej trwałości, kultury pracy i możliwości tuningu. Jednak, aby silnik ten służył długo i bezproblemowo, konieczne jest stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego. W tym artykule wyjaśniamy, jaki olej do BMW M57 będzie najlepszy, przedstawiamy wszystkie wersje tego silnika oraz wskażemy Ci ile oleju potrzebujesz do jego wymiany.
- Silnik BMW M57 – charakterystyka i wersje
- Wersje silnika BMW M57 – parametry i modele
- Podział generacyjny i zmiany konstrukcyjne
- 1. Pierwsza generacja – M57D25 i M57D30 (1998–2002)
- 2. Technische Überarbeitung – M57TÜ (2002–2005)
- 3. Druga modernizacja – M57TÜ2 (2005–2013)
- Trwałość i eksploatacja
- Jaki olej do silnika BMW M57?
- Ile oleju do BMW M57?
- Co ile wymieniać olej w silniku BMW M57?
- Podsumowanie
Silnik BMW M57 – charakterystyka i wersje
BMW M57 to jeden z najbardziej udanych silników wysokoprężnych w historii marki BMW. Wprowadzony na rynek w 1998 roku, był nowoczesną konstrukcją odpowiadającą na rosnące wymagania dotyczące emisji spalin, osiągów i kultury pracy diesli. Jednostka ta przeszła szereg modyfikacji, które pozwoliły utrzymać jej konkurencyjność przez niemal 15 lat produkcji – aż do momentu zastąpienia jej nowoczesnym silnikiem N57.
Konstrukcja i cechy techniczne
Silnik M57 to rzędowy, 6-cylindrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa realizowanym za pomocą układu Common Rail. W zależności od wersji zastosowano system wtrysku I, II lub III generacji. To, co wyróżnia ten silnik na tle innych, to jego wyjątkowa trwałość – zawdzięcza ją solidnemu żeliwnemu blokowi oraz aluminiowej głowicy. Układ rozrządu oparty jest na łańcuchu, co minimalizuje konieczność jego wymiany przez cały okres eksploatacji pojazdu.
Wersje M57 różnią się między sobą pojemnością, stopniem doładowania (turbosprężarka pojedyncza lub podwójna), osprzętem, systemem wtryskowym oraz mocą maksymalną. Silnik występował w wielu modelach BMW klasy średniej i wyższej, a także w SUV-ach marki.
Poniżej znajduje się szczegółowa tabela przedstawiająca wszystkie warianty silnika M57, ich podstawowe dane oraz modele BMW, w których były stosowane.
Wersje silnika BMW M57 – parametry i modele
| Wersja silnika | Pojemność | Moc | Moment obrotowy | Rok wprowadzenia | Modele BMW |
|---|---|---|---|---|---|
| M57D25 | 2.5 litra | 163 KM | ok. 350 Nm | 2000 | E39 525d, E46 325d, E60/E61 525d (wczesne wersje) |
| M57D30 | 2.9/3.0 litra | 184–218 KM | do 500 Nm | 1998 | E39 530d, E38 730d, E46 330d, E53 X5 3.0d |
| M57TÜD25 | 2.5 litra | 163–177 KM | ok. 400 Nm | 2002 | E60/E61 525d, E90/E91 325d |
| M57TÜD30 | 3.0 litra | 204–218 KM | 410–500 Nm | 2002 | E60/E61 530d, E83 X3 3.0d, E90/E91 330d, E53 X5 3.0d (nowsze roczniki) |
| M57TÜ2D30 | 3.0 litra | 231 KM | do 520 Nm | 2005 | E60/E61 530d, E90/E91/E92/E93 330d, E70 X5 3.0d, E71 X6 xDrive30d, E83 X3 3.0d, E65/E66 730d |
| M57TÜ2D30TOP (bi-turbo) | 3.0 litra | 272–286 KM | do 580 Nm | 2005 | E60/E61 535d, E90/E91/E92 335d, E70 X5 3.0sd, E71 X6 xDrive35d, E83 X3 3.0sd, E65/E66 740d |
Podział generacyjny i zmiany konstrukcyjne
BMW M57 ewoluowało na przestrzeni lat, przechodząc trzy główne fazy rozwoju:
1. Pierwsza generacja – M57D25 i M57D30 (1998–2002)
- Układ Common Rail I generacji (Bosch)
- Klasyczne podejście do doładowania – pojedyncza turbosprężarka
- Moment obrotowy osiągany przy wyższych obrotach
- Doskonała baza pod tuning mechaniczny
2. Technische Überarbeitung – M57TÜ (2002–2005)
- Ulepszony Common Rail II generacji
- Lepsza kultura pracy, zmniejszone zużycie paliwa
- Dostosowanie do nowych norm emisji spalin Euro 4
- Wprowadzenie zaworu EGR o nowej konstrukcji
3. Druga modernizacja – M57TÜ2 (2005–2013)
- Common Rail III generacji z ciśnieniem do 1600 bar
- Wersje bi-turbo – ogromny skok osiągów
- Możliwość współpracy z filtrem DPF
- Nowe oprogramowanie sterujące i bardziej zaawansowana diagnostyka
Silnik M57TÜ2D30TOP z podwójnym doładowaniem (bi-turbo) był jednym z najmocniejszych 3-litrowych diesli w tamtym czasie i pozostaje ceniony do dziś, zwłaszcza przez entuzjastów tuningu.
Trwałość i eksploatacja
Silniki M57 są znane z wysokiej trwałości. Bez większych problemów osiągają przebiegi przekraczające 500 000 km, o ile właściciel dba o regularne wymiany oleju i filtrów oraz nie zaniedbuje układu wtryskowego i turbosprężarki. To właśnie olej odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu tych komponentów w dobrej kondycji. W dalszej części artykułu znajdziesz dokładną odpowiedź na pytanie jaki olej do BMW M57 oraz dowiesz się, ile oleju potrzebujesz do wymiany w konkretnym wariancie tej jednostki.
Jaki olej do silnika BMW M57?
Silnik M57, mimo swojej trwałości, wymaga stosowania wysokiej jakości oleju spełniającego rygorystyczne normy. BMW zaleca dla M57 oleje spełniające normę BMW Longlife-04. Norma ta została opracowana specjalnie z myślą o silnikach wysokoprężnych z filtrem DPF (choć pierwsze wersje M57 nie posiadały DPF-u, olej LL-04 można stosować zamiennie również w tych jednostkach).
Parametry oleju zalecanego do silnika M57:
- Norma BMW: Longlife-04 (LL-04)
- Lepkość: Najczęściej stosowane to 5W-30, ale w zależności od klimatu dopuszczalne są również 0W-30, 0W-40, 5W-40
- Rodzaj: Syntetyczny
- ACEA: C3
- API: CF, lub lepiej (jeśli jest kompatybilny z LL-04)
W przypadku silników bez filtra DPF (np. starsze M57D30) można stosować również oleje spełniające normę BMW LL-01, np. 5W-40. Dają one lepszą ochronę w ekstremalnych warunkach, ale nie są przeznaczone do silników z DPF-em.
Polecane oleje do BMW M57:
- Motul 8100 X-Clean EFE 5W-30 – bardzo dobre właściwości smarne, spełnia LL-04 i inne normy koncernów niemieckich.
- Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 – w pełni syntetyczny, spełnia normę LL-04, doskonała ochrona turbosprężarki i filtra cząstek stałych.
- Castrol EDGE 5W-30 LL – znany z wysokiej odporności na ścinanie, przeznaczony do nowoczesnych silników diesla.
- Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 – zapewnia czystość silnika i ochronę przed zużyciem, zgodny z LL-04.
Najlepsze oleje 5W-30 do M57
Ile oleju do BMW M57?
Pojemność układu smarowania w silniku BMW M57 zależy od wersji i modelu pojazdu, w którym silnik został zamontowany. Warto również pamiętać, że wymiana oleju wraz z filtrem zawsze wiąże się z większą ilością oleju niż np. sama dolewka.
Przybliżone ilości oleju silnikowego do M57:
- M57D25 / M57TÜD25: ok. 6,5 litra
- M57D30 / M57TÜD30: od 6,5 do 7,5 litra
- M57TÜ2D30: ok. 7,5 litra
- M57TÜ2D30TOP (bi-turbo): nawet do 8,0 litrów
Zawsze należy sprawdzić poziom oleju po zalaniu i uruchomieniu silnika – najlepiej po kilkuminutowej pracy i kilku minutach odczekania. Niektóre modele BMW nie mają tradycyjnego bagnetu – poziom sprawdza się elektronicznie z poziomu komputera pokładowego (iDrive).
Co ile wymieniać olej w silniku BMW M57?
BMW przewiduje interwał wymiany oleju co około 20 000 km lub raz na 2 lata, zgodnie z zaleceniami systemu CBS (Condition Based Service). Jednak wielu mechaników i użytkowników praktykuje skrócenie tego interwału do 10 000–15 000 km, co ma znaczący wpływ na trwałość turbosprężarki i samego silnika. Zwłaszcza w przypadku aut z przebiegami powyżej 200 000 km warto częściej wymieniać olej.
Podsumowanie
Odpowiedź na pytanie jaki olej do BMW M57 zależy od konkretnej wersji silnika, rocznika, obecności DPF oraz sposobu eksploatacji pojazdu. Najczęściej stosowanym olejem jest w pełni syntetyczny 5W-30 spełniający normę BMW Longlife-04, który gwarantuje ochronę podzespołów i zgodność z nowoczesnymi systemami oczyszczania spalin. W przypadku starszych modeli dopuszczalne są również oleje 5W-40 spełniające normę LL-01.
Regularna wymiana oleju – najlepiej co 10–15 tys. km – to podstawa długiej i bezawaryjnej pracy jednostki M57. Niezależnie od wersji, zawsze warto inwestować w wysokiej klasy olej silnikowy i nie oszczędzać na jakości – to inwestycja, która zwraca się w trwałości silnika.
Jeśli jesteś właścicielem BMW z silnikiem M57 i zastanawiasz się, jaki olej do BMW M57 będzie najlepszy – postaw na jakość, zgodność ze specyfikacją producenta i regularność wymiany.
