Silniki BMW serii N47 to jedna z bardziej popularnych jednostek wysokoprężnych stosowanych przez niemieckiego producenta w różnych modelach od lat 2007 do 2018. Te czterocylindrowe, dwulitrowe diesle są cenione za swoją wydajność oraz efektywność, ale wymagają także szczególnej troski, zwłaszcza w kontekście oleju silnikowego. Wybór odpowiedniego oleju ma znaczenie dla ich długowieczności i prawidłowego działania, ponieważ silniki N47 są znane z pewnych problemów mechanicznych, takich jak awarie łańcucha rozrządu. W tym artykule odpowiadamy na pytanie: Jaki olej do silnika BMW N47, omawiając specyfikacje olejów oraz rekomendowane produkty do każdej wersji tej jednostki napędowej.
Wersje silnika BMW N47
Silniki N47 mają różne wersje, które różnią się mocą i konstrukcją, ale opierają się na wspólnej bazie. W zależności od modelu auta i rynku, BMW zastosowało różne warianty tego silnika, które znajdziemy w seriach 1, 3, 5, X1, X3 oraz w modelach MINI. Oto lista wersji silnika N47:
- N47D16 – 1.6 l o mocy od 95 do 116 KM (stosowany głównie w mniejszych modelach serii 1 oraz w niektórych modelach MINI).
- N47D20 – 2.0 l, występujący w różnych wersjach mocy:
- N47D20U0 – 143 KM (mocniejszy wariant stosowany w BMW serii 1 i 3).
- N47D20O0 – 177 KM (wersja o większej mocy, spotykana w serii 3 oraz X1).
- N47D20T0 – 184 KM (najczęściej stosowany w serii 5 oraz modelach X3 i X1).
- N47D20C – 116 KM do 143 KM (wersje stosowane w seriach 1, 3 oraz 5).
- N47D20B – od 150 KM do 190 KM, najczęściej spotykany w BMW serii 3, 5, X1 i X3.
Każda z tych wersji różni się specyfiką pracy oraz konstrukcją, ale łączy je jedno – wszystkie wymagają zastosowania wysokiej jakości oleju o odpowiednich parametrach. Dzięki temu można uniknąć problemów mechanicznych, które mogą być kosztowne w naprawie.
Dlaczego wybór oleju do silnika N47 jest tak istotny?
Silniki N47, zwłaszcza w wersji 2.0, są znane z wysokiej efektywności oraz dynamiki jazdy, jednak ich konstrukcja ma pewne słabe punkty. Jednym z najbardziej problematycznych elementów jest łańcuch rozrządu, który ma tendencję do szybkiego zużywania się. Wybór odpowiedniego oleju, który zapewni smarowanie na najwyższym poziomie, może znacząco przedłużyć żywotność tego elementu oraz całego silnika.
Olej silnikowy odgrywa rolę w chłodzeniu oraz smarowaniu ruchomych części silnika. Wysokiej jakości olej minimalizuje tarcie i chroni metalowe elementy przed nadmiernym zużyciem. Dodatkowo odpowiedni olej pomaga w redukcji osadów i zanieczyszczeń, co jest szczególnie ważne w przypadku jednostek wysokoprężnych, takich jak N47.
Specyfikacje olejów rekomendowane do silnika BMW N47
W przypadku silników N47 zaleca się stosowanie oleju o lepkości 5W-30 lub 5W-40, spełniającego normy BMW Longlife-04 (LL-04). Oleje te charakteryzują się:
- Odpowiednią lepkością, co jest kluczowe w przypadku pracy silnika w różnych warunkach pogodowych oraz w obciążeniu.
- Normą BMW LL-04, która wskazuje na niską zawartość popiołu siarczanowego, fosforu i siarki, co jest kluczowe dla ochrony filtra cząstek stałych (DPF).
- Odpornością na starzenie się i wysokie temperatury, co zapewnia ochronę łańcucha rozrządu przed zbyt szybkim zużyciem.
Jaki olej do silnika BMW N47?
- Castrol EDGE 5W-30 LL – To jeden z najpopularniejszych olejów wśród użytkowników BMW, ponieważ spełnia wymagania normy BMW LL-04. Castrol EDGE zapewnia wysoką ochronę przed zużyciem i jest szczególnie rekomendowany dla silników z problematycznymi łańcuchami rozrządu, jak w przypadku N47. Dzięki technologii Fluid TITANIUM olej ten wzmacnia ochronę silnika pod wysokim obciążeniem.
- BMW TwinPower Turbo 5W-30 – Olej produkowany przez samą markę BMW, który idealnie współgra z silnikami tej marki. TwinPower Turbo 5W-30 spełnia normy LL-04 i jest dedykowany do nowoczesnych jednostek wysokoprężnych z DPF. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości dodatków, ten olej zapewnia optymalną ochronę silnika oraz redukcję zużycia paliwa.
- Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30 – To olej klasy premium, który spełnia normę LL-04 i jest rekomendowany do silników z DPF. Liqui Moly oferuje doskonałą ochronę przed osadami i nagarami, co jest ważne w przypadku diesli, oraz zapewnia dobrą stabilność termiczną i niską lepkość w niskich temperaturach, co ułatwia rozruch w zimie.
- Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 – Shell Helix Ultra to olej syntetyczny wysokiej jakości, który również spełnia normę BMW LL-04. Olej ten zapewnia ochronę przed zużyciem w warunkach wysokiej temperatury oraz jest odpowiedni do jednostek z DPF, co jest kluczowe w przypadku nowoczesnych diesli, takich jak N47. Shell Helix jest ceniony za swoje właściwości czyszczące, które pomagają w utrzymaniu czystości wewnętrznej silnika.
- Mobil 1 ESP 5W-30 – Olej syntetyczny Mobil 1 ESP (Emission System Protection) spełnia wymagania normy BMW LL-04 i jest zaprojektowany specjalnie do ochrony układu wydechowego, w tym filtra DPF. Mobil 1 ESP minimalizuje ilość osadów w filtrze i zapewnia doskonałą ochronę przed zużyciem.
Co ile wymieniać olej w silniku BMW N47?
BMW zaleca wymianę oleju co 15 000 do 20 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. W przypadku silnika N47, ze względu na wrażliwy łańcuch rozrządu, wielu mechaników sugeruje skrócenie tego interwału do 10 000 km, zwłaszcza jeśli auto jest używane w warunkach miejskich lub przy dużych obciążeniach. Regularna wymiana oleju jest kluczowa, by zapewnić długą i bezproblemową eksploatację silnika.
Ile oleju do BMW N47?
W silnikach BMW N47 ilość oleju potrzebna do pełnej wymiany zależy od konkretnej wersji jednostki, ale standardowo mieści się w granicach od 4,8 do 5,5 litra. Dokładna ilość oleju zależy od wersji silnika oraz pojemności filtra oleju. W przypadku popularnych wersji 2.0, takich jak N47D20, najczęściej zaleca się około 5,2 litra oleju, aby zapewnić prawidłowe smarowanie wszystkich elementów. Warto jednak sprawdzić precyzyjną ilość w instrukcji obsługi konkretnego modelu lub skonsultować się z mechanikiem, aby uniknąć ryzyka przelania lub zbyt niskiego poziomu oleju, co mogłoby negatywnie wpłynąć na pracę jednostki.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie oleju?
Przy wyborze oleju do BMW N47 warto zwrócić uwagę na:
- Normę BMW Longlife-04 (LL-04) – Oleje z tą specyfikacją są przystosowane do silników diesla wyposażonych w DPF i spełniają wymagania BMW.
- Odpowiednią lepkość – W przypadku silników N47 najczęściej stosuje się olej 5W-30 lub 5W-40, ale zawsze warto sprawdzić, jaka lepkość jest rekomendowana w instrukcji obsługi samochodu.
- Olej syntetyczny – Stosowanie oleju syntetycznego jest zalecane dla silników o wyższych osiągach, jak w przypadku jednostki N47, ponieważ zapewnia lepszą stabilność w wysokich temperaturach i ochronę przy wysokim obciążeniu.
Podsumowanie
Silniki BMW N47 to nowoczesne jednostki wysokoprężne, które wymagają odpowiedniej konserwacji i dbałości o regularne wymiany oleju, aby uniknąć problemów z łańcuchem rozrządu oraz innymi kluczowymi elementami. Wybierając olej, warto sięgać po produkty zgodne z normą BMW Longlife-04 i o lepkości 5W-30 lub 5W-40. Wśród polecanych olejów są m.in. Castrol EDGE 5W-30 LL, BMW TwinPower Turbo 5W-30, Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30, Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 oraz Mobil 1 ESP 5W-30.
Zastosowanie odpowiedniego oleju oraz regularna wymiana pozwolą cieszyć się bezawaryjną pracą silnika i jego optymalną wydajnością przez długie lata.