Silnik OM642 to jedna z najbardziej wszechstronnych jednostek napędowych Mercedesa. To nowoczesny, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3.0 litra, który był szeroko stosowany w modelach Mercedesa oraz pojazdach innych marek, takich jak Jeep, Dodge i Chrysler.
Właściwy olej do OM642 ma znaczenie dla jego trwałości i wydajności. Niewłaściwy środek smarny może prowadzić do powstawania osadów, nadmiernego zużycia turbosprężarki, zatykania filtra cząstek stałych (DPF) i przyspieszonego zużycia łańcucha rozrządu.
W tym poradniku znajdziesz szczegółowe informacje na temat wszystkich wersji silnika OM642, pojazdów, w których był stosowany, a także szczegółowe zalecenia dotyczące oleju silnikowego oraz jego ilości potrzebnej do wymiany.
Silnik OM642 – wersje i zastosowanie
OM642 to jednostka wysokoprężna, która pojawiła się w 2005 roku i jest jednym z najbardziej zaawansowanych silników Diesla opracowanych przez Mercedesa. Wyposażony w system Common Rail trzeciej generacji, aluminiowy blok silnika oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT), OM642 zapewnia doskonałe osiągi i stosunkowo niskie zużycie paliwa.
Jednym z największych atutów tej jednostki jest jej elastyczność – występuje w różnych wariantach mocy i była stosowana zarówno w luksusowych limuzynach, SUV-ach, jak i w pojazdach dostawczych.
Wersje silnika OM642
OM642 występował w kilku wersjach różniących się mocą, parametrami technicznymi oraz zastosowaniem. Oto najważniejsze warianty:
- OM642 DE 30 LA 190 KM – stosowany głównie w Mercedesie klasy E W211 oraz ML W164.
- OM642 DE 30 LA 211 KM – używany m.in. w Mercedesie E 280 CDI, ML 280 CDI, R 280 CDI.
- OM642 DE 30 LA 224 KM – wersja szeroko stosowana w E 320 CDI, ML 320 CDI, GL 320 CDI.
- OM642 DE 30 LA 231 KM – stosowany w nowszych modelach Mercedes-Benz, takich jak W212.
- OM642 DE 30 LA 258 KM – wykorzystywany w modelach E 350 Bluetec i CLS 350 Bluetec.
- OM642 DE 30 LA 265 KM – najmocniejsza wersja stosowana w modelach premium, jak E 350 CDI oraz CLS 350 CDI.
Modele pojazdów wyposażone w silnik OM642
Silnik OM642 znalazł zastosowanie w szerokiej gamie pojazdów Mercedesa oraz kilku modelach marek amerykańskich:
Mercedes-Benz
- Klasa C (W204, W205) – C 300 CDI, C 350 CDI.
- Klasa E (W211, W212, W213) – E 280 CDI, E 300 CDI, E 320 CDI, E 350 Bluetec.
- Klasa S (W221, W222) – S 320 CDI, S 350 Bluetec.
- CLS (C218, C219) – CLS 320 CDI, CLS 350 CDI.
- ML (W164, W166) – ML 280 CDI, ML 320 CDI, ML 350 CDI.
- GL (X164, X166) – GL 320 CDI, GL 350 Bluetec.
- R-Class (W251) – R 280 CDI, R 300 CDI, R 350 CDI.
- Sprinter (W906, W907) – stosowany w dostawczych wersjach Sprintera.
- Vito/Viano (W639, W447) – wersje 3.0 CDI.
Inne marki
- Jeep Grand Cherokee (WK, WK2) – wersje 3.0 CRD.
- Dodge Durango – silnik 3.0 CRD.
- Chrysler 300C – silnik 3.0 CRD.
Jaki olej do silnika OM642?
Stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego w jednostce OM642 jest ważnedla jej trwałości. Mercedes-Benz określił precyzyjne wymagania dotyczące olejów stosowanych w tym silniku.
Normy oleju do silnika OM642
Mercedes-Benz wymaga stosowania olejów spełniających normy MB 229.51 lub MB 229.52, ponieważ są one dostosowane do silników wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF).
- MB 229.51 – oleje o niskiej zawartości popiołów siarczanowych, które chronią DPF przed przedwczesnym zatkaniem.
- MB 229.52 – udoskonalona wersja normy 229.51, zapewniająca jeszcze lepszą ochronę turbosprężarki i zmniejszone zużycie paliwa.
Polecane oleje do OM642
Oto rekomendowane oleje, które spełniają wymagania Mercedes-Benz dla OM642:
- Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 – spełnia normę MB 229.51, odpowiedni dla jednostek z DPF.
- Castrol Edge Titanium FST 5W-30 LL – minimalizuje tarcie i zapewnia lepszą ochronę turbosprężarki.
- Mobil 1 ESP Formula 5W-30 – doskonała ochrona przed osadami i zużyciem silnika.
- Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 – zmniejsza powstawanie osadów i wydłuża żywotność DPF.
- Motul Specific 229.52 5W-30 – zgodny z nowoczesnymi wymaganiami Euro 6.
Czy można stosować inne lepkości?
Dopuszczalne są również oleje o lepkości 0W-30 oraz 5W-40, ale muszą spełniać normy MB 229.51 lub MB 229.52.
Ile oleju do OM642?
Ilość oleju potrzebna do wymiany w silniku OM642 zależy od modelu pojazdu, w którym jest zamontowany. Średnia pojemność układu smarowania wynosi 8,5 – 10 litrów, w zależności od konkretnej wersji jednostki napędowej i zastosowanego układu chłodzenia.
Pojemność oleju w OM642 w zależności od modelu:
- Mercedes E-Klasse (W211, W212, W213) – ok. 8,5 litra
- Mercedes ML/GL (W164, X164, W166, X166) – 8,5 – 9,0 litrów
- Mercedes Sprinter (W906, W907) – 9,5 – 10 litrów
- Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD – ok. 8,5 litra
- Dodge Durango 3.0 CRD – ok. 8,5 litra
- Chrysler 300C 3.0 CRD – ok. 8,5 litra
Przy każdej wymianie oleju zaleca się również wymianę filtra oleju, co pozwala na zachowanie optymalnej czystości środka smarnego i wydłużenie żywotności jednostki napędowej. Aby zapewnić najlepszą ochronę silnika, należy przestrzegać zalecanych interwałów wymiany, które wynoszą 10 000 – 15 000 km, mimo że producent dopuszcza dłuższe przebiegi między wymianami.
Podsumowanie
Silnik OM642 to nowoczesna i trwała jednostka, jednak wymaga stosowania odpowiedniego oleju. Pamiętaj o używaniu środków smarnych spełniających normy MB 229.51 lub MB 229.52, takich jak Castrol Edge Titanium 5W-30 czy Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30.
Dla zapewnienia długiej żywotności OM642 warto wymieniać olej co 10 000 – 15 000 km, nawet jeśli producent dopuszcza dłuższe interwały. Dzięki temu silnik zachowa niezawodność i osiągi przez długie lata.